Är det rätt att minska ytan för specialsortiment i butik? Läs om hur specialvaror i butik kan öka snittköpet och skapa lojalare kunder i dagligvaruhandeln.

Är det lönsamt att minska ytan för specialsortiment i dagligvaruhandeln?

Kategorier: Butiksoptimering

I en tid då varje kvadratmeter i dagligvaruhandeln behöver motiveras ekonomiskt är det inte ovanligt att frågan kommer upp: Ska vi verkligen lägga yta på ett specialsortiment med servetter, ljus, håraccessoarer och gratulationskort? Basvaror säljer alltid, men specialvarorna — har de verkligen en plats när marginalerna är pressade?

Det är en berättigad fråga. Men är det verkligen rätt väg att gå? Att kapa ytan för det sortiment som skapar känsla, inspiration och impulsköp? Vår erfarenhet säger något annat. Specialsortimentet är ofta en av dagligvaruhandelns mest lönsamma ytor per hyllmeter, när det hanteras rätt.

Lönsamhet med specialsortiment i dagligvaruhandeln

Ett fint kort, ett doftljus, en rolig present eller en säsongsduk är sällan produkter som kunden planerat att köpa. Men just därför är de så värdefulla. De hamnar i varukorgen för att de väcker ett behov i stunden. Lönsamhet med specialsortiment i dagligvaruhandeln kommer ofta från dessa impulsköp som höjer både kundupplevelsen och försäljningen.

En bra hanterad yta för specialsortiment i butik är inte stökig. Tvärtom. Den kan bli en av butikens mest inspirerande och lönsamma avdelningar.

Specialvaror i dagligvaruhandeln kan vara enklare än ni tror

Många butiker tvekar inför specialsortimentet eftersom det ibland blir rörigt, personalkrävande och svårt att hålla uppdaterat. Men så behöver det inte vara. Drivabolagen är en erfaren partner som hjälper till att optimera lönsamhet för specialsortiment i dagligvaruhandeln genom säsongsanpassade produkter, skötsel, påfyllning och drift.

Med rätt hjälp blir specialvarorna inte bara enklare att hantera. De blir en strategisk tillgång för lönsamhet och kundnöjdhet.

Detaljerna som skapar lojalitet i dagligvaruhandeln

I takt med att dagligvarubutiker blir allt mer lika i sitt utbud av basvaror är det ofta de små skillnaderna som avgör var kunden handlar. Ett inspirerande och personligt sortiment med specialvaror i dagligvaruhandeln kan göra hela skillnaden. Det skapar en upplevelse, ett mervärde och en anledning att komma tillbaka.

Optimera istället för att kapa yta i dagligvaruhandeln

Att minska ytan för specialsortiment i dagligvaruhandeln kan kännas som en logisk åtgärd för att göra plats för mer basvaror. Men om den ytan i stället optimeras, anpassas och sköts på rätt sätt kan den ge betydligt mer tillbaka än vad den kostar.

Vill ni veta mer om hur ni kan få mer försäljning på samma yta? Kontakta oss på Drivabolagen så hjälper vi er att optimera ert specialsortiment för ökad lönsamhet.

Senast uppdaterad: 2025-06-18

Senaste